Vaillant Polska na YouTubeVaillant Polska
Vaillant logo
Autor: Redakcja Eko-Blog    |    Data: 20/12/2014

Znak jakości EHPA-Q dla pomp ciepła

Pompy ciepła pracujące dla potrzeb ogrzewania domu i podgrzewania wody użytkowej pracują często ponad 20-25 lat. Norma VDI 6067 określa ich zakładaną trwałość na min. 20 lat. Rzeczywisty okres użytkowania pompy ciepła zależy od wielu czynników. Na wydłużenie okresu użytkowania będzie wpływała wysoka jakość urządzenia i dogodne warunki eksploatacji, z kolei na skrócenie, mogą wpływać błędy popełnione przy doborze i wykonaniu systemu z pompą ciepła. Potwierdzeniem jakości pompy ciepła mogą być testy konsumenckie prowadzone w niektórych krajach, jak np. przez Stifftung Warentest w Niemczech. Jednak są one prowadzone w ograniczonym zakresie i stosunkowo sporadycznie. Od kilku lat największe znaczenie na rynku europejskim zyskał znak jakości nadawany przez EHPA Europejskie Stowarzyszenie Pomp Ciepła. Na podstawie precyzyjnych i wymagających kryteriów można nadać pompie ciepła znak jakości EHPA-Q, który stanowi dla klienta przejrzystą informację potwierdzającą jakość samego urządzenia, jak i odpowiednią obsługę prowadzoną przez producenta w okresie gwarancyjnym i późniejszym.


Znak jakości EHPA-Q wymaga od producenta pompy ciepła przeprowadzenia szczegółowych badań technicznych w jednym z niezależnych akredytowanych laboratoriów badawczych. Poza badaniami związanymi z bezpieczeństwem użytkowania, prowadzone są badania efektywności energetycznej. Pompa ciepła musi uzyskać w zależności od rodzaju (dolne źródło ciepła) określoną minimalną efektywność COP. Na przykład pompy ciepła typu powietrze/woda muszą cechować się efektywnością COP równą co najmniej 3,10 (w oparciu o normę EN 14511, w punkcie pracy A2/W35), a pompy ciepła solanka/woda minimum 4,30 (B0/W35).

Znak jakości EHPA-Q jest przyznawany dla konkretnego modelu pompy ciepła na okres 3 lat. W razie istotnych zmian technicznych w budowie pompy ciepła, konieczne jest ponowne wykonanie badań dla otrzymania znaku jakości. Co ważne, znak jakości EHPA-Q jest przyznawany dla każdego kraju oddzielnie. Wynika to wymagań jakie stawia się dodatkowo producentowi pod względem obsługi klienta. Konieczne jest prowadzenie na miejscu w danym kraju obługi sprzedażowej i technicznej, reagowanie w ciągu 24 godzin na zgłoszenia serwisowe i oczywiście dostarczanie dokumentacji technicznej w rodzimym dla danego kraju języku. Bardzo ważna dla klienta jest minimalna 2-letnia gwarancja na urządzenie, a także 10-letni okres zapewnienia części zamiennych, pozwalający dokonać ewentulnych napraw w przyszłości.

Kategoria: Tagi: , , , , , , , , ,